woensdag 8 december 2010

Blok C

Hoofdstuk 1: Introductie

1.1  Wie ben je?

Mijn naam is Marije van Eijk. Ik ben geboren op 25 maart 1989, en ben nu 21 jaar oud. Ik ben geboren in Dordrecht en woon daar nu nog steeds. Ik werk bij de Dordtse eerstendivisie voetbalclub FC Dordrecht, ik sta daar achter de bar, en ik werk parttime als administratief medewerkster in het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht

Mijn hobby is gelijkertijd mijn sport, en dat is voetbal. Ik zit op VV Wieldrecht in het 1ste elftal van de dames, en ik sta spits. Ik train 2 keer in de week, op maandag en woensdag, en op zaterdag speel ik een wedstrijd. Dit doe ik met veel plezier (in de winter wat minder want ik haat kou!) en al mijn vriendinnen ken ik daar ook van. Met mijn vriendinnen breng ik dan ook mijn meeste vrije tijd door. Verder vind ik het ook leuk om naar de bioscoop te gaan, of een film te kijken, computeren en om te shoppen.

Na mijn basisschool tijd ging ik naar het Stedelijk Dalton Lyceum in Dordrecht mavo/havo doen.  Na het eerste jaar bleek dat het toch beter was om het VMBO-TL te doen. Na 4 jaar geslaagd te zijn voor mijn VMBO-TL moest ik gaan bedenken wat ik nu moest gaan doen. Ik had echt geen idee! Toen ben ik uiteindelijk maar een opleiding gaan doen, waar eigenlijk altijd wel werk in was; Administratie. Zonder er al te veel aan hoeven doen ben ik hier na 4 jaar ook met een diploma weg gegaan, maar wist ik zeker dat dit niet iets voor mij was.

Toen kwam het volgende probleem; Ik wist nog steeds niet wat ik wilde gaan doen. Dus na opendagen bezocht te hebben, en veel discussie met familie en vrienden heb ik uiteindelijk voor HBO vrijetijdsmanagement gekozen. Er zit geen droom of ambitie aan mijn keuze vast, de opleiding leek mij gewoon leuk en ik wilde perse verder leren. Dat is een beetje de rede waarom ik voor deze opleiding heb gekozen, maar helemaal zeker van mijn keuze ben ik nooit geweest.

1.2  Wat wil je bereiken?

Het zal dus niet heel verassend zijn dat ik deze vraag nog niet echt kan beantwoorden. Ik weet wel dat ik later een baan wil vinden die ik echt leuk,uitdagend maar toch veilig  vind, dus dat zou ik dan als mijn droom kunnen zien.  Met veilig bedoel ik dat ik helemaal op mijn plek ben, zowel op zakelijk als op persoonlijk gebied. Ik ben best wel verlegen en onzeker van mezelf, dus ik moet me helemaal thuis kunnen voelen op een werkplek.  

Ik hoop aan het einde van mijn studie allereerst mijn diploma te hebben gehaald. Verder hoop ik mezelf zo te hebben ontwikkelt, dat ik leiding kan geven aan een groep mensen, want daar ben ik nu nog veel te onzeker en verlegen voor. Dit is ook gelijk de rede van mijn twijfel aan deze opleiding.

Verder iets wat ik dit jaar echt wil proberen te bereiken is het halen van mijn P. Dat is echt de uitdaging voor dit jaar, en verder zie ik het wel.

Hoofdstuk 2: Terugblik

2.1  Overzicht van de Leermomenten  in het afgelopen blok:

1.     Voorzitter projectgroep
2.     Mijn mening uiten
3.     Verdiepen in MCI
4.     Praktijkervaring LPM
5.     Actieplan concreet uitwerken

2.2 Beschrijving van de volgorde van de leermomenten in het afgelopen blok

1.     Voorzitter projectgroep

Dit is voor mij het leerzaamste punt van dit blok geweest. Ik wilde mezelf dit blok meer laten zien en horen. Om er zeker van te zijn dat dit ook gebeurt, ben ik voorzitter geweest van het blok. Ik vind dat ik dit behaald heb op het moment dat ik een gestructureerde vergadering kan leiden en als ik goed op de hoogte ben van het project.  Ik heb aan mijn projectleden tijdens de tussen- en eind peerevaluatie gevraagd feedback te geven op mijn functie als voorzitter. In de bijlage heb ik de tussen- en eind peerevaluatie toegevoegd, maar hieronder even de feedback op een rijtje. Ik vond het erg leuk om voorzitter te zijn, en ik heb het toch beter gedaan dan ik had gedacht. Het is ook fijn om te weten dat mijn projectleden ook achter mijn beslissing stonden om voorzitter te zijn van dit blok, en ben blij met de gekregen feedback.

Complimenten

·      Je communiceert duidelijk naar iedereen, vooral binnen vergaderingen.
·      Je gaat goed voorbereid de vergadering in.
·      Je bent super bezig als voorzitter en projectleider zou je zeker wel kunnen.
·      Je leidt de vergaderingen ontzettend goed. Je bent duidelijk, geeft iedereen de kans om wat te zeggen, maar blijft nergens te lang bij stilstaan, je bent hier dit blok ontzettend gegroeid, aan het begin ging het namelijk nog wat moeizamer.
·      Je houdt iedereen bij de vergadering betrokken.
·      Je hebt een gestructureerde houding tijdens de vergadering.

Tips
·      Probeer deze ontwikkeling zo vast te houden.
·      Heb vertrouwen in jezelf, ook als voorzitter.

Dit is even kort samengevat de feedback die ik ontvangen heb over mijn rol als voorzitter. Er zijn complimenten gegeven over mij als voorzitter die ik ook als criteria heb gesteld of ik het leerdoel heb gehaald of niet.

2.     Mijn mening uiten

Iets waar ik dit blok echt aan wilde werken is mijn zelfverzekerdheid. Ik ben vrij onzeker en ik wil daar nu wel van af komen. Een punt om mijn zelfverzekerdheid te verbeteren is naar mijn mening om echt achter je mening te staan en die aan anderen durven te laten zien en natuurlijk ook durven/kunnen onderbouwen.

Dit heb ik gedaan door een artikel te schrijven over vrouwenvoetbal waarbij ik moest vertellen hoe vrouwenvoetbal naar mijn mening  vrouwensport nummer 1 kan worden. Dit artikel is gekozen omdat het 1 van mijn passies/hobby’s is en ik er op zekere wijze ook verstand van heb. Dit geschreven artikel moest ik onderbouwen met feiten en met natuurlijk mijn mening. Ik heb dit leerdoel behaald wanneer ik een gestructureerd artikel kan schrijven met feiten, maar ook met een goed onderbouwde mening. Met een goed onderbouwde mening bedoel ik dat ik met duidelijk en relevante redenen mijn mening ondersteun zodat het duidelijk is voor iedereen die het leest. In de bijlage heb ik het artikel toegevoegd.

3.     Verdiepen in MCI

Omdat ik mijn specialisatie keuze eigenlijk al heb gekozen heb ik een klein onderzoek gedaan naar MCI. Ik heb de verschillende werkvelden beschreven en uitgelegd met voorbeelden. Door dit onderzoek ben ik een stuk meer te weten gekomen over MCI en wat ik allemaal met deze specialisatie kan doen. Ik heb dit behaald als ik duidelijkheid heb over MCI. Met duidelijkheid over MCI bedoel ik het volgende:

·      Waar je later in terecht kan komen, qua werk.
·      Welke werkvelden zijn er.
·      Wat valt er onder deze werkvelden.
·      Als ik goed weet wat alles betekend aan het eind van dit onderzoek.

4.     Praktijkervaring LMP

Omdat ik alle specialisaties gezien wil hebben en om er toch zeker van te zijn dat MCI de goede keuze voor mij is, heb ik een praktijk ervaring gedaan in LPM. De bedoeling was om voor 5 pretparken een website analyse te maken. Ik heb er voor mezelf nog een conclusie bij geschreven om mijn mening over enkele punten duidelijk te maken. Dit onderzoek is daardoor ook weer goed voor mijn zelfvertrouwen omdat ik mijn mening uit. Ik heb dit op de volgende manier aangepakt.

Bij de opdrachtuitleg zat een beoordelingsmodel bijgeleverd ( zie bijlage) Die je moest invullen. De vragen waren alleen met ja en nee te beantwoorden, er zat dus geen diepgang in. Ik heb 1 pretpark als hoofdkeuze genomen (De website van Disneyland parijs) en ik heb vervolgens aan de hand van deze website de andere gekozen websites vergeleken. Ik heb er veel tijd ingestoken en heb per vraag de website onderzocht, omdat ik naar mijn mening op deze manier het beste de vragen kon beoordelen. De vragen van het beoordelingsmodel waren verdeeld in 5 categorieën en naar aanleiding van deze categorieën heb ik mijn conclusie gemaakt. Het was een heel grote opdracht, en ik vond het daarom het beste om de conclusie onder te verdelen in deze 5 categorieën en niet 1 grote conclusie te schrijven aangezien het waarschijnlijk heel onoverzichtelijk zou worden.

Naar aanleiding van dit onderzoek ben ik erachter gekomen dat MCI de leukste specialisatie is, aangezien ik de werkvelden bij MCI leuker vind. Deze ervaring was wel interessant om te doen en heb ik laten zien dat ik achter mijn mening kan staan omdat ik mijn antwoorden heb beargumenteerd in een grote conclusie. Ik wacht nog op feedback van de betreffende docent. 

Ik heb dit leerdoel behaald wanneer ik kritisch ben in de richting van mijn eigen ideeën en opvattingen en relevante feedback heb gevraagd en gekregen.

5.     Actieplan concreet uitwerken

Voor  het assesment gesprek van blok B wist ik nog niet echt wat nou precies de bedoeling was van het portfolio. Hoe de doelen geformuleerd moesten worden, hoe concreet het moest en wat er precies in moest staan. Na het gesprek kreeg ik eindelijk wat duidelijkheid over de indeling van het portfolio. Mijn actieplan was niet concreet genoeg in het portfolio van blok B. In dit portfolio ga ik het actieplan voor het komende blok concreet uitleggen. Ik heb dit leerdoel behaald als het actieplan van blok D goed en concreet is uitgelegd in dit portfolio van blok C.

Hoofdstuk 3 Profiel Creative Leader

Dit zijn de punten die ik allemaal geleerd heb uit de leermomenten van hoofdstuk 2.

3.1  Voorzitter project

In de rol van voorzitter is een goede communicatie,actie,nieuwsgierigheid en
sociale duurzaamheid erg belangrijk. 

3.1.1      Communicatie

Om een vergadering goed te kunnen leiden moet de voorzitter elk projectlid een kans geven wat te zeggen tijdens een vergadering en iedereen dus een keer aan het woord laten.

Dit heb ik gedaan door elke vergadering ieder projectlid bij elk onderwerp van de agenda aan te spreken en te vragen of hij of zij nog wat te melden heeft over het betreffende punt

3.1.2      Actie

Ook is het belangrijk alle punten van de vergadering te kunnen behandelen en niet te lang stil blijven staan bij een onderwerp, en daarom moet de voorzitter soms een onderwerp afsluiten en doorgaan naar het volgende onderwerp om alle punten besproken te hebben.

Dit heb ik gedaan door elke vergadering de tijd goed in de gaten te houden en ervoor te zorgen dat er niet te lang stil werd gestaan bij 1 onderwerp door van te voren per onderwerp een tijd vast te stellen die ik dacht nodig te hebben bij de betreffende onderwerpen.

3.1.3      Nieuwsgierigheid

Verder is het ook belangrijk de projectleden goed op de hoogte te houden van het project en de komende vergaderingen. Dit zodat de projectleden ook de kans hebben de vergadering enigszins voor te bereiden en eventuele vragen of opmerkingen over de betreffende vergaderingen op te schrijven/onthouden.

Om te zorgen dat zowel ik als de projectleden goed op de hoogte waren heb ik voor elke vergadering de agenda naar alle projectleden opgestuurd zodat iedereen wist waar de vergadering over ging. Ook had ik op elke agenda het onderwerp ‘vaststellen notulen’ gezet. Bij dit punt vroeg ik iedereen of ze de vorige notulen hadden gelezen en of ze daar nog opmerkingen over hadden. Op deze manier bleef iedereen goed op de hoogte van het project en de vergaderingen, ook als er afwezigen waren tijdens de vergadering konden diegenen toch makkelijk op de hoogte gebracht worden van de vorderingen.


3.1.4      Sociale duurzaamheid

Ook is sociale duurzaamheid erg belangrijk. Iedereen moet zijn of haar problemen tijdens een vergadering kunnen uiten en de voorzitter moet hierbij tot een goede oplossing zien te komen. De voorzitter moet begaan zijn met de projectleden en zijn of haar problemen dan ook serieus nemen en er even tijd voor vrij maken.

Dit heb ik gedaan door bij elke vergadering een puntje op de agenda te zetten met ‘vaststellen agenda’. Hier trok ik ongeveer 10 minuten voor uit in elke vergadering. Ik vroeg de projectleden tijdens dit punt of ze nog iets besproken wilden hebben tijdens deze vergadering.

3.2  Mijn mening uiten

In de rol van een zelfverzekerde manager is communicatie,actie en sociale duurzaamheid erg belangrijk

3.2.1      Actie/nieuwsgierigheid

Actie en nieuwsgierigheid is erg belangrijk voor een zelfverzekerde manager. Bij een manager word vaak om zijn of haar mening gevraagd. Het is dan ook belangrijk deze te kunnen uiten, maar het is ook belangrijk deze te kunnen onderbouwen met feiten.

Om dit te oefenen heb ik een artikel geschreven over vrouwenvoetbal, en hoe deze sport vrouwensport nummer 1 zou kunnen worden. Om mijn mening te kunnen onderbouwen moest ik het met feiten koppelen. Dit heb ik gedaan door research te doen op internet over vrouwenvoetbal en vrienden en kennissen om zijn of haar mening gevraagd. Op deze manier heb ik mijn mening met feiten kunnen onderbouwen en zo een goed en relevant artikel te schrijven waar ik achter kan staan omdat ik weet waar ik over praat.

3.1.1      Communicatie

Communicatie is ook belangrijk voor een zelfverzekerde manager. Als manager moet je je mening kunnen vertellen en onderbouwen aan anderen als je het bijvoorbeeld ergens niet mee eens bent en eventueel een discussie aan kunnen gaan omdat je achter je mening staat en dat ook moet kunnen laten zien.

Dit heb ik gedaan door feedback te vragen over mijn geschreven artikel aan anderen en dit mondeling toe te lichten.

3.1.2      Sociale duurzaamheid

Sociale duurzaamheid is ook erg belangrijk voor een manager om zijn mening te uiten. In je leven krijgt iedereen bepaalde normen en waarden mee tijdens het opgroeien en meningen kunnen verschillen per persoon. Daarom is het ook zo belangrijk je mening met feiten te onderbouwen. Een mening is maar een mening en kan dus ook nooit fout zijn. Maar door het te onderbouwen met feiten kan een manager de mening van anderen veranderen.

Dit heb ik gedaan door mijn geschreven artikel te bespreken met 3 totaal verschillende mensen; Een collega (Vrouw, eind 50) een vriendin (Vrouw, begin 20) en een kennis (Man, eind 30)

Het resultaat was dat ze het eigenlijk allemaal wel met mijn artikel eens waren, maar elk van deze personen zag het toch vanuit een ander perspectief.

De collega vond het een sterk artikel maar dacht inderdaad dat vrouwenvoetbal nooit vrouwensport nummer 1 zou worden, omdat zij dacht dat vrouwenvoetbal slechts een trend was en dat hockey en paardrijden in de toekomst toch weer populairder zou worden.

Een vriendin vond het ook een goed artikel en zou dacht echter wel dat dit zou gebeuren omdat het de snelst groeiende sport van Nederland is en aangezien de samenleving steeds meer geëmancipeerd raakt, de maatschappij het in de toekomst niet langer een ‘mannensport’ zullen vinden.

De kennis vond het ook een goed geschreven artikel en kon mijn mening wel waarderen aangezien ik het goed had onderbouwd met feiten en hij hoopt ook inderdaad dat dit ooit gaat gebeuren.

3.3  Verdiepen in MCI

Ten aanzien van de specialisatiekeuze in de rol van vrijetijdsmanager is 
nieuwsgierigheid en sociale duurzaamheid erg belangrijk.

3.3.1      Nieuwsgierigheid

Nieuwsgierigheid is er belangrijk om de specialisatiekeuze vast te stellen. Om als toekomstig vrijetijdsmanager een specialisatie te kiezen de hij of zij interessant vind is het belangrijk om je goed te verdiepen in de verschillende specialisaties die er zijn in de vrijetijdsindustrie. Dit omdat je op deze manier een goede keuze kunt maken voor de toekomst

Dit heb ik gedaan door een klein onderzoek te doen naar MCI. Aangezien ik mijn specialisatie al weet, heb ik niet verder gekeken naar de andere specialisaties maar heb ik me in de specialisatie MCI verdiept. In het onderzoek heb ik de verschillende werkvelden binnen MCI onderzocht en uitgelegd. Ik heb schematisch weergegeven wat de branche is waar bij MCI in gewerkt word en verschillende beroepen benoemd die mij erg interessant lijken. Verder heb ik met behulp van internet een uitgebreid omschrijving gegeven van de specialisatie MCI en welk werkveld mij aan de hand van de gevonden informatie het leukst lijkt.

3.3.2      Sociale duurzaamheid

Ook is sociale duurzaamheid belangrijk voor de specialisatiekeuze. De specialisatiekeuze hangt vooral af van de interesses van de persoon zelf. Aan de hand van deze interesses word over het algemeen de specialisatiekeuze vast gesteld.

Dit heb ik gedaan door in eerste instantie goed te kijken naar waar mijn interesses lagen. Toen wist ik al snel dat ik dit wel een leuke specialisatie vond omdat mijn interesses toch wel aan de culturele kant liggen; theater is iets wat ik erg leuk vind. Ik dacht ook dat dit was wat MCI inhield; theaters, bioscopen, musea en dergelijke. Toen ik ging verder kijken in het onderzoek naar wat de verschillende werkvelden nou eigenlijk zijn en inhielden en kwam ik er achter dat ik de creatieve zakelijke dienstverlening het meest interessant vind, wat ik in eerste instantie dus niet dacht. Dit komt omdat ik door middel van dit onderzoek er achter ben gekomen dat reclame in dit werkveld ligt, en ik denk dat dat wil iets is waar ik later graag in verder wil.

3.4  Praktijkervaring LPM

In de rol van analist is actie en nieuwsgierigheid erg belangrijk.

Deze ervaring heb ik gedaan omdat ik me toch nog meer wilde verdiepen in de specialisatie LPM om er zeker van te zijn dat MCI de goede keuze voor mij is.

3.4.1      Actie

Actie is erg belangrijk voor een analist. Een analist analyseert bepaalde zaken en maakt daar meestal een verslag of conclusie van. Het is hierbij van belang veel informatie te verzamelen en goed te kijken over/naar het betreffende onderwerp en daar een analyse van te maken.

Dit heb ik gedaan door een analyse te maken van 5 verschillende pretpark websites. Bij deze opdracht hoorde een beoordelingsmodel, en dat model moest helemaal ingevuld worden met ja of nee. Ik heb hierbij per website een vergelijking gedaan met een andere website om zo goed inzicht te krijgen over hoe een goede website eruit moest zien, en heb uiteindelijk zelf een ontwerp gemaakt naar aanleiding van de gemaakte analyse hoe ik vond dat een goede website eruit moest zien. Verder heb ik ook het beoordelingsmodel gebruikt als criteria hoe een goede website eruit moest zien, als mijn ontwerp over de relevante vragen met ja beantwoord kon worden, is het een goed website ontwerp geworden.

3.4.2      Nieuwsgierigheid

Het is ook belangrijk voor een analist om nieuwsgierig te zijn en zich niet alleen moet voeden met informatie, maar het ook willen om zo een beter resultaat uit de analyse te krijgen.

Dit heb ik gedaan door 5 website te analyseren en mij zelf de vraag te stellen; Kan ik hier genoeg informatie uithalen om mij de doorslag te geven of ik na het lezen/zien van de website naar dit pretpark wil gaan. Ik heb op alle sites de beschikbare informatie gelezen en zo werd ik enthousiast over de verschillende pretparken. Op deze manier kon ik makkelijker antwoord geven op de vooraf gesteld vraag.


            Hoofdstuk 4: Zelfbeoordeling        

4.1  Peerevaluatie

4.1.1      Communicatie

Compliment
Je bent duidelijk, en wat leid jij geweldige vergaderingen.

Ik ben erg blij met dit compliment, en ben het er ook wel gedeeltelijk mee eens. Ik vind ook dat ik de vergaderingen boven verachtingen heb geleidt, maar er is altijd ruimte voor verbetering.

Tip
Je mag toch nog iets meer je mening uiten.

Ik kan me hier wel in vinden, ik ben een vrij gesloten persoonlijkheid, en ik kan vrij moeilijk mijn mening uiten. Ik heb hier wel gedurende het blok op gelet, omdat ik weet dat ik mijn mening moet en kan uiten.

START: (tip)
In week 5 zat ik met mijn projectgroep tijdens de vergadering een kleine evaluatie te doen van het project tot dusver. Ik vertelde dat ik de samenwerking tot dusver helemaal niet goed vond gaan en dat ik het er ook helemaal niet mee eens was, hoe we te werk gingen. Er werd eigenlijk van mij verwacht dat ik dit veel eerder deed, omdat ik aangaf dat ik hier al langer mee zat. Ik heb het uiteindelijk wel aangegeven, maar ik moest dit natuurlijk veel eerder doen. Het resultaat was dat de projectgroep het hier eigenlijk wel mee eens was en we gingen discussiëren over een andere aanpak. Zoals ik al aangaf had ik dit veel eerder moet aangeven bij mijn projectleden. Dit is ook hetgeen wat ik de volgende keer anders zou doen. Ik zou het aangeven op het moment ik voelde dat de samenwerking niet goed gaat. Ik vind dat ik eerder mijn mening moet uiten.

4.1.2      Actie

Compliment
Je neemt veel initiatief in het project en je eigen leerdoelen.

Ik ben het wel met dit compliment eens. Na het assesment gesprek van blok B ben ik me veel bewuster geworden van mijn leerdoelen, en wat ik er mee wil doen en bereiken.

Tip
Probeer je ook met de feedback die je dit blok hebt gekregen je te ontwikkelen en leg de nadruk niet teveel op 1 punt waarvan je hebt laten blijken dat je het wel kan

Ik ben het hier wel mee eens, Ik heb me inderdaad teveel op 1 leerdoel gefocused, namelijk voorzitter zijn. Dit komt omdat ik dit leerdoel heel graag wilde behalen en het ook heel goed wilde doen. Bij de tussenpeer was inderdaad gebleken dat ik hier goed mee op weg was, dus had ik dit leerdoel inderdaad wat meer op de achtergrond kunnen leggen en me meer kunnen focussen op bijvoorbeeld mij mening uiten.

START: (tip)
In week 1 van het project werden in de eerste vergadering de taken verdeeld en de functie eisen bepaald van de verschillende rollen van het project. Iedereen vertelde wat hij of zij verwachte bij bijvoorbeeld de functie voorzitter. Toen werd er iets gezegd waar ik het eigenlijk niet helemaal mee eens was. Ier werd op dit moment van mij verwacht dat ik mening zou uiten maar deed dat niet omdat ik niet met dat leerdoel bezig was. Ik zou dit de volgende keer anders doen, en meer bewust zijn van mijn verschillende leerdoelen, en me niet teveel focussen op 1 leerdoel.

4.1.3      Veranderen

Compliment
Je bent je heel bewust aan het ontwikkelen op onderdelen die je moeilijk vindt en dan met name het presenteren.

Tip
Heb er vertrouwen in dat de vergadering positief wordt doorstaan

START: (compliment)
In het afgelopen blok ben ik heel bewust bezig met het ontwikkelen van mij leerdoelen. Als voorzitter zijnde geeft je eigenlijk elke vergadering een soort van presentatie, en daar ben ik dan ook heel zorgvuldig mee omgegaan. Ik heb mezelf voor iedere vergadering voorbereid door de agenda goed door te nemen, en de notulen van de vorige vergadering door te nemen. Zo was ik goed op de hoogte en konden er vragen aan mij gesteld worden zonder dat ik bang hoefde te zijn dat ik er het antwoord niet op wist, ik had me immers goed voorbereid. Er werd van mij verwacht dat ik een gestructureerde vergadering kon leiden en goed voorbereid was tijdens elke vergadering. Ik ben blij met de gevolgde aanpak en zou het de volgende keer op dezelfde manier aanpakken.

4.1.4      Nieuwsgierigheid

Compliment
Je toont erg veel interesse in anderen binnen en buiten het project.

Ook met dit compliment ben ik heel erg blij. Een tip van het vorige blok was dat ik niet genoeg interesse toonde naar andere buiten het project op persoonlijk gebied. Ik vond dit niet leuk om te horen en dit is naar mijn mening ook niet goed voor de sfeer binnen de groep. Dus had deze tip het gehele blok toch wel in mijn achterhoofd gehouden.

Tip
Wees nog iets nieuwsgieriger naar andermans stukken.

Hier kan ik mij ook wel in vinden. Zoals ik al zei was de samenwerking dit blok niet erg positief, zeker de eerste weken niet. We werkten eigenlijk het eerste deel van het project in subgroepen van 2. Hierdoor was ik teveel met mijn eigen stukken bezig, en toonde ik te weinig interesse in de stukken van anderen.

START: (tip)
In de eerste weken van het project was de groep in subgroepen verdeeld van 2 personen. Toen hadden we het eerste deel van het project (de aanbodsanalyse) onder elkaar verdeeld. Toen iedereen zijn deel af had werd er eigenlijk van de hele projectgroep verwacht andermans stukken kritisch door te lezen en feedback te geven op de geschreven stukken. Dit deden we niet en leverden na de stukken globaal te hebben doorgelezen toch in. Dit zou ik de volgende keer zeker anders doen. Intensiever samenwerken en beter op de hoogte zijn van andermans stukken is belangrijk voor een goed verloop van het project.

            Hoofdstuk 5: Conclusie en actieplan

5.1          Communicatie

Uit de ervaringen van blok C heb ik geleerd dat het in de rol van creatief leider ten aanzien van communicatie belangrijk is om:
·      Een gestructureerde vergadering te leiden.
·      Altijd goed voorbereid een vergadering in te gaan.
·      Altijd je mening moeten kunnen uiten.
·      Altijd achter je mening kunnen staan en die mening ook kunnen onderbouwen, desnoods met feiten.
·      Samenwerking van cruciaal belang is voor een goed eindresultaat van het project.
Als ik terugkijk op mijn eigen functioneren in blok C en de feedback die ik gekregen heb, dan is het goed om de volgende punten te verbeteren:
·      Nog meer mijn mening uiten naar de projectgroep.
·      Eerder aangeven als de samenwerking niet goed loopt.

5.2          Actie
Uit de ervaringen van blok C heb ik geleerd dat het in de rol van creatief leider ten aanzien van actie belangrijk is om:
·      Een goede agenda te maken voor de vergadering.
·      Elke notulen teruglezen voor de volgende vergadering begint.
·      Altijd om tips of uitleg te vragen als je ergens niet uitkomt.
·      Niet teveel op je schouders te nemen en op tijd aangeven als er iets niet lukt of het niet op tijd af kunt hebben.
Als ik terugkijk op mijn eigen functioneren in blok C en de feedback die ik gekregen heb, dan is het goed om de volgende punten te verbeteren:
·      Overtuigd zijn van mezelf, weten dat ik het kan.
·      Niet teveel werk op me nemen als ik van te voren weet dat ik de deadline niet haal.


5.3          Veranderen

Uit de ervaringen van blok C heb ik geleerd dat het in de rol van creatief leider ten aanzien van veranderen belangrijk is om:

·      Tijdens een vergadering altijd ad hoc punten toe te kunnen voegen aan een vergadering en toch de vergadering gestructureerd te kunnen blijven leiden.
·      Als iets niet gaat zoals het hoort te gaan dit altijd op tijd aangeven en laten zien dat het anders moet.
Als ik terugkijk op mijn eigen functioneren in blok C en de feedback die ik gekregen heb, dan is het goed om de volgende punten te verbeteren:
·      Als ik ergens niet uitkom, niet te lang wachten met het vragen van tips of uitleg.
·      Eerder aangeven als ik iets anders wil zijn.

5.4          Nieuwsgierigheid
Uit de ervaringen van blok C heb ik geleerd dat het in de rol van creatief leider ten aanzien van nieuwsgierigheid belangrijk is om:
·      Altijd nieuwsgierig zijn naar andermans stukken om zo de kwaliteit van het project te bevorderen.
·      Nieuwsgierig te zijn naar andere, ook buiten het project om, dit bevorderd de sfeer binnen de projectgroep.
·      Als je feedback ontvangt ook door te vragen wat diegene precies bedoelt met de gegeven feedback, en waarom hij of zij dat vind
Als ik terugkijk op mijn eigen functioneren in blok C en de feedback die ik gekregen heb, dan is het goed om de volgende punten te verbeteren:
·      Nieuwsgieriger zijn naar andermans stukken, om ze het eindresultaat van het project te bevorderen.
·      Doorvragen op gegeven feedback, vragen waarom hij of zij dat vind zodat ik beter weet waar ik aan toe ben. 

5.5          Sociale duurzaamheid
Uit de ervaringen van blok C heb ik geleerd dat het in de rol van creatief leider ten aanzien van sociale duurzaamheid belangrijk is om:
·      Altijd mee te werken aan een positieve werksfeer.
·      Anderen altijd respecteren zodat je altijd kan zeggen wat je vind, De projectleden zullen dit dan accepteren.
Als ik terugkijk op mijn eigen functioneren in blok C en de feedback die ik gekregen heb, dan is het goed om de volgende punten te verbeteren:
·      Meer mijn interesses uiten naar de groep, ook als het niet over het project gaat. Dit bevorderd de sfeer binnen de groep.
·      Niet alles wat ik niet goed vind gaan binnen het project opkroppen, maar dingen waar ik mee zit eerder uiten zodat het er niet allemaal in 1 keer uit komt.

5.6          Actieplan

Projectleider/voorzitter zijn van het komende blok.
Dit om mijn communicatieve vaardigheden nog beter te ontwikkelen. Het leerdoel voorzitter heb ik behaald als ik een gestructureerde vergadering kan leiden en goed voorbereid ben voor elke vergadering. Het leerdoel projectleider heb ik behaald wanneer ik gestructureerd leiding kan geven aan een groep, dat wil zeggen dat iedereen met vragen bij mij terecht kan, ik reële deadlines stel voor elk subopdracht en knopen van het project doorhak waneer nodig. Verder vind ik het belangrijk dat projectleden zich bij mij als projectleider op hun gemak voelen en vinden dat ik mijn taak goed uitvoer. Dit zal ik controleren door bij de tussen- en eind peerevaluatie om feedback te vragen over mij als voorzitter of projectleider.

Coachgesprek plannen binnen de eerste 5 weken van het nieuwe blok
Dit om de voortgang van mijn jaar tot nu toe te bespreken en om te kijken of ik nog steeds op de goede weg ben richting mijn P. Verder wil ik ook nog even de aanmeldingsprocedure bespreken om het 3e jaar over te slaan in verband met het in bezit zijn van een MBO niveau 4 diploma.

Meer mijn mening uiten en in de tussen- en eind peerevaluatie om feedback vragen bij de projectleden.
Dit om zelfverzekerder te worden met het uiten van mij mening. En kijken of ik daar aan het eind van het blok verbetering in zie.

Feedback vragen over mijn geformuleerde doelen bij Youp Selen tijdens het assesment gesprek voor het komende blok.
Dit omdat ik niet helemaal weet hoe ik mijn toekomstige leerdoelen moet formuleren. Ik vind het moeilijk om doelen te bedenken die ik het komende blok wil behalen als ik nog niet precies weet wat mij het komende blok precies te wachten staat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten