Hoofdstuk 1: Introductie
1.1 Wie ben je?
Mijn naam is Marije van Eijk. Ik ben geboren op 25 maart 1989, en ben nu dus 20 jaar oud. Ik ben geboren in Dordrecht en woon daar nu nog steeds. Ik werk bij de Dordtse eerstendivisie voetbalclub FC Dordrecht, ik sta daar achter de bar, maar ben op zoek naar nog een bijbaantje.
Mijn hobby is gelijkertijd mijn sport, en dat is voetbal. Ik zit op VV Wieldrecht in het 1ste elftal van de dames, en ik sta spits. Ik train 2 keer in de week, op maandag en woensdag, en op zaterdag speel ik een wedstrijd. Dit doe ik met veel plezier (in de winter wat minder want ik haat kou!) en al mijn vriendinnen ken ik daar ook van. Met mijn vriendinnen breng ik dan ook mijn meeste vrije tijd door. Verder vind ik het ook leuk om naar de bioscoop te gaan, of een filmpje te kijken, computeren en shoppen.
Na mijn basisschool tijd ging ik naar het Stedelijk Dalton Lyceum in Dordrecht mavo/havo doen. Na het eerste jaar bleek dat het toch beter was het VMBO-TL te doen. Na 4 jaar geslaagd te zijn voor mijn VMBO-TL moest ik gaan bedenken wat ik nu moest gaan doen. Ik had echt geen idee! Toen ben ik uiteindelijk maar een opleiding gaan doen, waar eigenlijk altijd wel werk in was; Administratie. Zonder er al te veel aan hoeven doen ben ik hier na 4 jaar ook met een diploma weg gegaan, maar wist ik zeker dat dit niet iets voor mij was.
Toen kwam het volgende probleem; Ik wist nog steeds niet wat ik wilde gaan doen. Dus na opendagen bezocht te hebben, en veel discussie met familie en vrienden heb ik uiteindelijk voor HBO vrijetijdsmanagement gekozen. Er zit geen droom of ambitie aan mijn keuze vast, de opleiding leek mij gewoon leuk en ik wilde perse verder leren. Dat is een beetje de rede waarom ik voor deze opleiding heb gekozen, maar helemaal zeker van mijn keuze ben ik nooit geweest.
1.2 Wat wil je bereiken?
Het zal dus niet heel verassend zijn dat ik deze vraag nog niet echt kan beantwoorden. Ik weet wel dat ik later een baan wil vinden die ik echt leuk,uitdagend maar toch veilig vind, dus dat zou ik dan als mijn droom kunnen zien. Met veilig bedoel ik dat ik helemaal op mijn plek ben, zowel op zakelijk als op persoonlijk gebied. Ik ben best wel verlegen en onzeker van mezelf, dus ik moet me helemaal thuis kunnen voelen op een werkplek. Verder weet ik ook dat Eventmanagement in ieder geval niet is wat ik wil en CI iets is wat mij interessant lijkt.
Ik hoop aan het einde van mijn studie allereerst mijn diploma te hebben gehaald. Verder hoop ik mezelf zo te hebben ontwikkelt, dat ik leiding kan geven aan een groep mensen, want daar ben ik nu nog veel te onzeker en verlegen voor. Dit is ook gelijk de rede van mijn twijfel aan deze opleiding.
Verder iets wat ik dit jaar echt wil proberen te bereiken is het halen van mijn P. Dat is echt de uitdaging voor dit jaar, en verder zie ik het wel.
1.3 Hoe kom ik daarbij?
Ik ben dus erg benieuwd naar het volgende blok (blok B = creative industries), dat was in eerste instantie de specialisatie die mij vanaf het begin af aan al erg aansprak, en waarom ik eigenlijk voor deze opleiding heb gekozen.
Hoofdstuk 2: Terugblik
2.1 Overzicht van de Leermomenten in het afgelopen blok:
1. Workshop presentatietechnieken
2. Presentatie Sense11 in Rotterdam
3. Presentaties Engels
4. Sense11 Tilburg
5. Sense11 Dordrecht
6. Samenwerking
7. ICC workshop
8. CLS cirkel
9. Portfolio workshop
10. Gameplan
11. Bezoek aan businessdesk
12. Voorzitter van een vergadering
13. Evalueren
14. Peerevaluatie
15. Feedback cursus
16. Sponsorgesprek
17. Engelse les
18. Inleven in groep
2.2 Beschrijving van de volgorde van de leermomenten in het afgelopen blok
1. Workshop presentatie technieken =
Dit is voor mij het leerzaamste moment van het blok, de training van Frank Kriesels over presentatietechnieken. Ik vind presenteren heel eng, en moeilijk, Ik wist nooit hoe ik nou precies een presentatie moest opbouwen. In deze training heb ik heel veel geleerd, en ken nu de theorie van het opbouwen van een goede presentatie.
2. Presentatie Sense11 Rotterdam (in “de Hub”)=
Dit is ook een heel belangrijk leerpunt geweest voor mij want hier moest ik punt 1 in de praktijk zetten. Ik moest een presentatie geven over de voortgang van het project Sense11. Het was voor mij een stap in de goede richting, want het was niet verplicht voor mij om die presentatie te geven, maar omdat ik wist dat ik deze oefening nodig had, deed ik het daarom toch. Ik vond het eng om te doen, maar het ging redelijk goed en ik ben blij dat ik het uiteindelijk toch gedaan heb.
3. Presentaties Engels =
Dit is ook een leerzaam moment van het afgelopen blok geweest. Ik had een entry test gedaan voor engels aan het begin van blok. De uitslag was dat ik in niveau 4 zat, en engels dus voor mij in het eerste blok niet verplicht was. Je kon je echter wel alvast inschrijven voor engels zodat je in blok c geen engels hoef te doen. Dus dat heb ik dan ook gedaan. De opdrachten voor engels waren elke week een presentatie geven, elke week iets langer. Ook dit is heel leerzaam voor mij geweest, want ik heb met 2 andere klasgenoten een succesvolle presentatie neergezet, waar ik ook me studiepunt al van binnen heb.
4. Sense11 Tilburg =
Ik ging naar Sense11 Tilburg om een idee te krijgen hoe onze uitvoering zou zijn. Een goed leermoment voor mij omdat ik te weten ben gekomen dat dit niet is wat ik wil, het organiseren van evenementen. Maar aan de andere kant is het weer wat onzeker, omdat de doelgroep mij niet aansprak. Dat is misschien ook een rede waarom dit project mij niet zo aansprak. De uitvoering van Tilburg vond ik ook heel erg tegen vallen, want het was heel rustig.
5. Sense11 Dordrecht =
Dit was de uitvoering van het project, in Dordrecht. Ook een goed leermoment om dezelfde rede als punt 4. Dit evenement was daarentegen gelukkig wel een groot succes!
6. Samenwerking =
In het project van blok A is het de bedoeling dat je samenwerkt met je klas, en met name met je projectgroep. Een goed leermoment is dat dat nog niet zo makkelijk is. Goed samenwerken met mensen die je eigenlijk nog niet kent is heel lastig. Je moet goed de kwaliteiten kennen van je groep dus in het begin is dat nog afwachten hoe dat allemaal verloopt.
7. ICC workshop =
De ICC workshop van Nicoline en Sanne was een goed leermiddel om de kwaliteiten van je teamleden goed te benutten, en de samenwerking in je team optimaal te maken.
8. CLS cirkel =
De meetings met Tamara zijn ook nuttig, om je problemen en opvattingen in de cirkel van creatief leiderschap te zetten. We hadden bv. een miscommunicatie met een ander team over een deelopdracht. Uiteindelijk hebben wij ons aangepast, en is dat dus een positief punt op verandering op het wiel van creatief leiderschap
9. Portfolio workshop =
De portfolio training van Youp Selen was ook een leerzaam moment voor mij, want er was nog veel onduidelijkheid over alles. Maar ik kreeg gelukkig een stuk meer duidelijkheid op deze training en daar was ik heel blij mee.
10. Gameplan =
Het gameplan kregen we uitgelegd op de plantage. In het begin nog heel erg onduidelijk,begreep het doel er niet echt van. Maar achteraf toch wel een leerzaam moment want onze kwaliteiten stonden op deze manier al op papier en dat was dus een handig hulpmiddel.
11. Bezoek aan businessdesk =
Ook dit was een leermoment voor mij, want door een bezoek aan de businessdesk, kreeg ik een beter idee wat nou precies het idee was met de competenties.
12. Voorzitter van een vergadering zijn =
Bij de vergaderingen van Esther is er elke keer een notulist en een voorzitter. Weer een goed leermoment, want als je voorzitter ben moet je de leiding nemen over je projectgroep en dat is altijd leerzaam.
13. Evalueren =
Evalueren was 1 van onze deelopdrachten voor de uitvoering van het project. Evalueren is naar mijn mening altijd leerzaam, omdat je na een evaluatie feedback kan geven over hoe het beter kan.
14. Peerevaluatie =
Bij Tamara hadden we met onze project groep een peerevaluatie. Een peerevaluatie is feedback die je geeft aan jezelf en aan je projectgroep. Je geeft een tip en een compliment over wat beter kan op de punten van het wiel van creatief leiderschap. En tips zijn altijd leerzaam om te krijgen.
15. Feedback cursus =
Ook een leerzaam moment was de feedback cursus. Want het goed feedback geven is best moeilijk. Tamara die heeft uitgelegd hoe je dit het beste aan kan pakken.
16. Sponsorgesprek =
Ik heb moeten bellen met potentiële sponsors, en ik ben ook langs bedrijven geweest voor eventueel sponsormateriaal. Op deze manier leer je ook hoe je dit soort gesprekken aan moet pakken.
17. Engelse les =
Beter Engels leren is altijd leerzaam.
18. Inleven in doelgroep =
Het inleven in een andere doelgroep is ook altijd leerzaam. De doelgroep voor het project wat wij organiseren zijn mensen met 1 of meer beperkingen.
Hoofdstuk 3 Profiel Creative Leader
3.1 Communicatie
3.1.1 Samenwerking
In de rol van projectlid is een goede samenwerking heel erg belangrijk. De communicatie tussen de leden moet daarom heel goed zijn. Ik heb geleerd dat afspraken maken een goede basis is voor een goede samenwerking. De samenwerkingsovereenkomst die gemaakt moest worden is dus heel belangrijk.
3.1.2 Workshop presentatietechnieken
In de rol van het geven van een presentatie is het belangrijk goed en duidelijk te spreken tegen je publiek. De manier van communiceren hangt van veel dingen af (publiek, tijdstip, omgeving enz.). Dat is dus belangrijk om te weten, en dat heb ik allemaal geleerd in deze workshop.
3.2 Actie
3.2.1 Sense11 Dordrecht
In de rol van projectorganisator is het belangrijk dat je veel actie onderneemt. Het blijkt wel uit dit project dat een evenement organiseren meer werk is dan ik dacht. Je moet met alles rekening houden, zelfs de kleinste dingen als de plek van de brandslang is belangrijk, dat is iets waar je in eerste instantie eigenlijk helemaal niet bij stil staat. Ik heb geleerd dat een evenement organiseren niet even snel kan, en dat je goed voorbereid moet zijn.
3.2.2 Sense11 Tilburg
Zie 3.2.1.
3.3 Nieuwsgierigheid
3.3.1 ICC workshop
In de rol van projectlid is het belangrijk dat je nieuwsgierig bent naar de kwaliteiten van je andere teamleden, en die zo goed mogelijk benut. Ik heb geleerd dat het organiseren van een evenement veel werk is, en je hebt dus iedereen van je team hard nodig. Zo kijk je naar de kwaliteiten van je team en verdeel je de taken naar de kwaliteiten van het team per persoon, zodat alles zo snel en zo goed mogelijk kan gebeuren.
3.3.2 Businessdesk bezoeken
In de rol van student is het belangrijk nieuwsgierig te zijn naar de te behalen competenties. Dat heb ik gedaan door naar de businessdesk te gaan en me in te schrijven voor een aantal events. Ik heb geleerd dat als je nieuwsgierig bent je ook snel meer duidelijkheid krijgt over bepaalde dingen.
3.4 Veranderen
3.4.1 Peerevaluatie
In de rol van projectlid is het belangrijk dat je goed feedback kunt geven aan jezelf en de rest van de projectgroep. Bij Tamara moesten we een peerevaluatie invullen, en ik heb geleerd dat dat dus nog niet zo makkelijk is. Je moet aan jezelf en je projectgroep een tip en een compliment geven op het gebied van de 5 punten op het wiel van creatief leiderschap.
3.4.2 Feedback cursus
In de rol van project lid is het belangrijk dat je goed feedback kunt geven aan jezelf en de rest van je projectgroep. Bij de cursus feedback van Tamara heb ik geleerd hoe de feedback het beste kan brengen. Het is moeilijk om je feedback goed te brengen. Je wilt toch je standpunt van je tip vasthouden, maar je wilt diegene ook niet beledigen, boos of verdrietig maken. Daarom ben ik blij dat ik nu goed feedback kan geven.
3.5 Sociale duurzaamheid
3.5.1 Inleven in doelgroep
In de rol van organisator heb ik geleerd dat het goed inleven in de doelgroep heel belangrijk is om het evenement succesvol te maken. Dit omdat je jebij verschillende doelgroepen anders moet gedragen. In de doelgroep die wij hadden voor ons project: Mensen met 1 of meer beperkingen, moet je je anders gedragen als bij tieners. Bij mensen met een beperking organiseer je een totaal ander dance event als bij tieners.
Hoofdstuk 4: Zelfbeoordeling
4.1 Peerevaluatie
4.1.1 Communicatie (goed)
Ik kom steeds losser. Ik kan mezelf daar ook helemaal in vinden omdat ik verlegen en onzeker ben, zeker bij mensen die ik niet zo goed ken. Maar naar mate het project verder vordert probeer en durf ik steeds meer te zeggen en voel ik me meer op mijn gemak.
Communicatie (slecht)
Ik zeg niet altijd alles wat ik denk. Daar kan ik mij ook we in vinden vanwege het feit dat ik verlegen ben. Dat vond ik dat eerst wel heel moeilijk, maar op den duur moet ik mezelf daar gewoon overheen zetten. En dat heb ik naar mijn mening ook wel gedaan bv. bij de eerste peerevaluatie. Ik vond het best wel moeilijk andere op hun “foute” gedrag te wijzen, maar heb het toch op mijn manier geprobeerd.
4.1.2 Actie (goed)
Presenteren vind ik eng maar doe en probeer het toch.
Ondanks dat ik de presentatie in Rotterdam (punt 2 van H2) niet hoefde te geven, deed ik het toch omdat ik weet dat ik de oefening nodig heb.
Actie (slecht)
Meer initiatief nemen.
Ik voelde dit zelf niet echt zo, maar omdat de meeste het er wel mee eens waren, respecteerde ik dat, en heb ik dat ook geprobeerd te veranderen, door wat meer van het project op me te nemen. Hopelijk met succes.
4.1.3 Nieuwsgierigheid (goed)
Ik ben altijd benieuwd naar de ideeën van anderen.
Ik vind dat ik altijd wel geïnteresseerd ben naar anderen, en ik vind het dan ook leuk als dat een keer gezegd word.
Nieuwsgierigheid (slecht)
Ik moet minder vaak negatief reageren.
Ik begrijp deze tip wel, omdat ik van mezelf best wel pessimistisch ben. Ik weet van mezelf ook dat ik dat moet veranderen, maar soms gaat het ook gewoon vanzelf.
4.1.4 Veranderen (goed)
Presenteren vind ik eng, maar ik doet het toch.
Dat is hetzelfde puntje als bij actie. Dit is best wel spannend voor mij, maar ben dan wel blij dat mensen dit toch zien.
Veranderen (slecht)
Durf je open te stellen.
Ik kan mij goed vinden in deze feedback, omdat ik best wel gesloten ben en weet ook dat ik dit moet veranderen.
4.1.5 Sociale duurzaamheid (goed)
Ik ben trouw aan de groep.
Hier ben ik het wel mee eens, probeer
Sociale duurzaamheid (slecht)
Soms ben ik heel stil bij een bijeenkomst, probeer meer je gevoel uit jezelf naar voren te brengen.
Ik weet niet precies wat hiermee bedoeld word, maar ik weet wel dat ik me soms wat meer moet laten horen.
4.2 Feedback
Buiten de peerevaluatie heb ik nog niet zoveel feedback gekregen, alleen bij presentaties, en die feedback zet ik onder communicatie omdat de feedback alleen ging over de manier van presenteren. Dus dat is het enige punt van het wiel wat ik nu kan bespreken. Op 22 november heb ik mijn eerste praktijkervaring, dus dat kan nog niet in mijn portfolio
4.2.1 communicatie
Ik heb dit blok diverse presentaties moeten geven, en ik kreeg toch iedere keer de feedback om minder snel te praten. En daar ben ik nu hard voor aan het oefenen.
4.3 Eigen feedback
4.3.1 Communicatie
Altijd zeggen wat ik denk. Ik doe dat meestal niet, omdat ik “ bang” ben dat mensen het dom vinden, en dat moet ik echt verbeteren.
4.3.2 Actie
Ik vind dat ik soms nog te lang blijf twijfelen, soms vind ik wel eens dat ik een knoop door moet hakken en niet te lang blijven hangen op een besluit.
4.3.3 Nieuwsgierigheid
Ik vind soms dat ik wat meer betrokkenheid moet tonen, ik ben er vind ik zelf al wel op vooruit gegaan, maar dat kan nog wel beter. Bv. het projectplan, dat deden we met ons projectteam, maar we hadden allemaal deelopdrachten en ik heb eigenlijk geen 1 keer gevraagd hoe het ging met het projectplan aan mijn teamleden. Dat kan dus nog wel beter.
Hoofdstuk 5: Conclusie en actieplan
Conclusies van alle onderdelen van het wiel
5.1 Communicatie
Uit de ervaringen van blok A heb ik geleerd dat het in de rol van creatief leider ten aanzien van communicatie belangrijk is om:
· Presenteren goed onder de knie hebben.
· Goed samen te kunnen werken.
· Op een goede manier feedback kunnen geven, maar ook ontvangen.
Als ik terugkijk op mijn eigen functioneren in blok A en de feedback die ik gekregen heb, dan is het goed om de volgende punten te verbeteren:
· Ik moet gewoon zeggen wat ik vind.
· Ik moet minder vaak negatief tegen iets aan kijken.
5.2 Actie
Uit de ervaringen van blok A heb ik geleerd dat het in de rol van creatief leider ten aanzien van actie belangrijk is om:
· Ook dingen doen die je niet leuk of “eng” zijn, want je moet het toch leren.
· Goed leiding kunnen geven.
· Veel initiatief nemen.
Als ik terugkijk op mijn eigen functioneren in blok A en de feedback die ik gekregen heb, dan is het goed om de volgende punten te verbeteren:
· Niet te lang twijfelen, soms gewoon een snelle beslissing maken.
· Meer initiatief nemen.
5.3 Nieuwsgierigheid
Uit de ervaringen van blok A heb ik geleerd dat het in de rol van creatief leider ten aanzien van nieuwsgierigheid belangrijk is om:
· Goed en veel doorvragen naar eigenlijk alles wat er gezegd word.
· Overal van op de hoogte (willen) zijn.
· Overzichtelijkheid willen.
Als ik terugkijk op mijn eigen functioneren in blok A en de feedback die ik gekregen heb, dan is het goed om de volgende punten te verbeteren:
· Overal positief tegen aan blijven kijken.
· Meer inspiratie zoeken
5.4 Veranderen
Uit de ervaringen van blok A heb ik geleerd dat het in de rol van creatief leider ten aanzien van veranderen belangrijk is om:
· Open te staan voor veranderingen.
· Ad hoc kunnen reageren.
· Je snel kunnen aanpassen aan situaties.
Als ik terugkijk op mijn eigen functioneren in blok A en de feedback die ik gekregen heb, dan is het goed om de volgende punten te verbeteren:
· Me meer open stellen voor veranderingen.
· Optimistischer worden.
5.5 Sociale duurzaamheid
Uit de ervaringen van blok A heb ik geleerd dat het in de rol van creatief leider ten aanzien van sociale duurzaamheid belangrijk is om:
· Respect hebben voor iedereen.
· Trouw zijn.
· Goed weten wie je waarvoor kan gebruiken.
Als ik terugkijk op mijn eigen functioneren in blok A en de feedback die ik gekregen heb, dan is het goed om de volgende punten te verbeteren:
· Beter kijken naar elkaars kwaliteiten.
5.6 Actieplan
· Mijn belangrijkste actie voor het komende blok is praktijkervaring opdoen. Ik heb me wel al voor 4 evenementen (alle specialisaties komen aan bod) ingeschreven, de eerste is op 22 november. Het zijn allemaal vrij kleine evenementen maar heel langzaam wil ik wat meer dingen gaan doen die wat meer verantwoordelijkheid hebben.
· Verder wil ik mijn zwakke punten beter ontwikkelen (presenteren).
· Een coachgesprek plannen om mijn doel te bespreken.
· Trainingen volgen om zelfverzekerder te worden, en misschien nog een training voor presentatietechnieken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten